Zelf zoekwoorden onderzoek doen

image Door Justen Vink - 27 November 2017

single-img

Je wilt beter gevonden worden door (potentiële) klanten. Een hogere positie in Google helpt daarbij. Websites die hoger in Google staan, worden als betrouwbaarder en relevanter beschouwd door de klant. Naast een technisch geoptimaliseerde website helpen goede SEO-teksten je om hoger in de zoekresultaten te eindigen. Maar voor je start met schrijven, moet je eerst een zoekwoordenonderzoek doen. In dit artikel lees je hoe.

Stappenplan zoektermen

Het zoekwoordenonderzoek is de basis van alle content die je produceert. Hierop bouw je verder: met webteksten, landingspagina’s, blogs backlinks, anchor teksten, et cetera. Daarom hebben we in onderstaande 4 stappen beschreven hoe je zelf zoekwoordenonderzoek doet.

 Stap 1. Waarop zoeken klanten?

Beter gevonden worden start met weten waarnaar bezoekers zoeken op het internet. Daarvoor moet je je verplaatsen in de klant. Zij hebben een probleem en willen daar een oplossing voor. Welke woorden en vragen zouden zij daarbij in Google typen? Schrijf ze allemaal op.

Andere manieren om tot zoekwoorden te komen:

  • Ook de zoekmachine zelf levert nuttige suggesties op. Wanneer je een woord intypt, komt Google met suggesties (die klappen uit onder de zoekbalk) en helemaal onderaan de pagina staan ook suggesties waar veel mensen op zoeken.
  • De website van de concurrentie bekijken kan ook waardevol zijn om achter goede zoektermen en woorden te komen. Via tools (bijvoorbeeld SEMrush of Ahrefs) kun je erachter komen welke zoekwoorden zij gebruiken.
  • De gratis tool Übersuggest is een handige tool voor het vinden van alternatieven op je zoekwoorden. Ook synoniemen.net wil nog weleens helpen om op ideeën te komen.
  • Zoekwoorden zoeken kan ook via verschillende keyword tools. Vul een zoekterm in en de Keyword Planner komt met suggesties.

Stap 2. Zoekvolumes bepalen

Je hebt nu een hele lijst van zoekwoorden en vragen gemaakt. De volgende stap in je zoekwoordenonderzoek is de zoekwoorden invoeren in een tool om de zoekvolumes te achterhalen. Zoekvolumes laat zien hoe vaak mensen gemiddeld per maand het

ingevoerde zoekwoord zoeken. Voer alle zoekwoorden in en je krijgt te zien welk zoekvolume erbij hoort. In vrijwel alle tools kun je deze lijst downloaden en exporteren naar bijvoorbeeld Excel. Zo creëer je een helder overzicht van zoekwoorden en zoekvolumes.

Stap 3. Concurrentie in kaart brengen

De veelgebruikte zoekwoordenplanner van Google laat naast het zoekvolume ook een kolom met concurrentie (hoog, normaal of laag) en een bod (bedrag) zien. Let op: dit is niet hetzelfde als het aantal concurrerende pagina’s, maar heeft te maken met de concurrentie wanneer je gaat adverteren met Google Adwords. Om de concurrentie voor je zoekwoorden te bepalen zijn er andere manieren.

Vul een zoekwoord in Google in. Boven de eerste advertentie verschijnt in het grijs een (meestal groot) getal. Dit is het aantal pagina’s met het zoekwoord.

Zet voor het zoekwoord “allintitle:”. Nu verschijnen alle resultaten met het zoekwoord in de pagetitle. Dit is al specifieker.

Bovenstaande vormen zeggen alleen weinig over de kwaliteit of autoriteit van de concurrentie. Er zijn tools (MOZbar) waarmee je de autoriteit van een website kunt bepalen. Maar dit zegt niets over de specifieke content die geschreven is met het zoekwoord erin.

Stap 4. Afwegen

De laatste stap in het zoekwoordenonderzoek doen is het maken van een afweging. Je hebt met twee tegengestelde grootheden te maken. Hoe hoger het zoekvolume, hoe aantrekkelijker het is om voor het betreffende zoekwoord content te creëren. Dat beloof namelijk meer traffic naar je website. Echter… hoe hoger de concurrentie is, des te minder aantrekkelijk het is om content te creëren. Dit kan het erg lastig maken om hoog te scoren in de zoekresutaten van Google of een andere zoekmachine. Daarom wordt er steeds meer voor de long-tail zoektermen gegaan. Long-tail zoektermen bestaan in de regel uit minimaal 3 zoekwoorden. De concurrentie is op deze long-tail zoektermen in het algemeen wat minder hoog. Een handige tool voor long-tail is Mergewords.

Vind je een zoekwoordenonderzoek doen lastig? Heb je hulp nodig bij je SEO-teksten of SEO-strategie? Dan staat het team van Smart Internet Media klaar om je te helpen. Neem contact met ons op.

Is je interesse gewekt? Neem contact met ons op
image
Ook zo’n optimalisatieslag? Bel 035 691 22 37!
FD gazelle award 2018