Must-knows over verwijzingsuitsluitingen in Google Analytics

image Door Mike Tieben - 9 November 2017

single-img

Google Analytics is hét analyseprogramma om gedetailleerd inzicht te krijgen in de statistieken van je website. Zo heb je inzicht in onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen, paginaweergaves en de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt. Er is al veel over Google Analytics geschreven, maar de verwijzingsuitsluitingen verdienen extra aandacht.

Waarom heb je verwijzingsuitsluitingen nodig?

Google Analytics houdt van iedere bezoeker bij waar hij vandaan komt en hoelang hij op je website is. Een bezoek wordt gerekend als één sessie. Soms wordt een sessie onderbroken omdat de bezoeker even van je website afgaat voor een betaling. Of je hebt meerdere (sub)domeinen waarbij je de bezoeker wilt volgen naar het volgende domein en dat als één sessie wilt rekenen. In deze twee gevallen heb je de verwijzingsuitsluitingen binnen Google Analytics nodig.

Betaling aan derden

Stel: je hebt een webshop en mensen kopen een product of dienst en willen dit afrekenen. In de meeste gevallen gaat een betaling dan via een derde partij, meestal een bank of PayPal. Dus verlaten mensen even de website om af te rekenen om vervolgens weer terug te komen op de website. Wanneer zij terugkomen, rekent Google Analytics dit als een nieuwe sessie. Terwijl dit in feite geen nieuwe sessie is, maar eentje die wordt vervolgd. Je kunt in de instellingen van Google Analytics de derde partij uitsluiten waaraan wordt betaald, zodat er geen nieuwe sessie start als de bezoeker terugkeert. Anders ontstaat er een vertekend beeld en krijg je te maken met dubbele aantallen en worden de conversies toegeschreven aan de betaalprovider in plaats van de echte bron.

Cross-subdomein tracking

Je hebt meerdere hoofd- of subdomeinen waar een bezoeker tussen kan switchen of waar de bezoeker in terechtkomt wanneer hij de salesfunnel volgt. Dan is het handig dat er niet bij iedere switch naar het volgende domein een nieuwe sessie gestart wordt.
Wanneer je een ander hoofddomein of een subdomein niet aan de lijst met uitsluitingen toevoegt, beschouwt Google Analytics het als een verwijzing van de ene naar de andere hostnaam en wordt een nieuwe sessie gestart. Als gevolg hiervan bevatten rapporten mogelijk kunstmatig hoge sessieaantallen die niet kloppen met de werkelijkheid.

De lijst met verwijzingsuitsluitingen

Er wordt alleen verkeer uitgesloten van het domein dat je hebt opgegeven in de lijst met verwijzingsuitsluitingen en alle bijbehorende subdomeinen. Verkeer van domeinen waarvan de tekenreeks slechts gedeeltelijk overeenkomt, wordt niet uitgesloten. Uitsluiting vraagt echt om volledige invoering van de url.

Nieuwe links altijd in nieuw venster

Wanneer je een verwijzing opneemt naar een andere website – bijvoorbeeld voor een handige tool of tip – zorg er dan voor dat die altijd wordt geopend in een nieuw venster. Doe je dit niet, dan is ten eerste de kans groot dat je de bezoeker kwijt bent. Wanneer de bezoeker het scherm weg klikt wilt hij weer terugkomen op jouw site, dat gebeurt dan niet. Ten tweede wordt de bezoeker die wel weer terugkomt opnieuw als bezoeker gerekend. Dit is niet representatief voor de Google Analytics-resultaten. Het is misschien overbodig om te zeggen, maar toch zien we dit veel voorkomen.

Wil je meer weten over verwijzingsuitsluitingen, cross-subdomein tracking of Google Analytics? Neem dan contact met ons op. Het team van Smart Internet Media staat klaar om je te ondersteunen.

Is je interesse gewekt? Neem contact met ons op
image
Ook zo’n optimalisatieslag? Bel 035 691 22 37!
FD gazelle award 2018