De kracht van audio in je mediamix

image Door Koen Dorenbos - 21 December 2017

single-img

Bestaat radio nog in de tijd van millennials? Wat kun je daar als marketeer nog mee? In dit artikel bespreek ik de stand van zaken rond audio, programmatic buying, sonic branding, goudvissen en de twijfels over ‘digital’.

Laten we radio even uitbreiden naar audio, dan pakken we de hele branche mee.

 

Om te beginnen: audio is misschien wel populairder dan ooit. De gemiddelde Nederlander luistert per dag 190 minuten, en dat is voor de millennials zelfs 202 minuten, ofwel 7 procent boven het gemiddelde. Er wordt dagelijks dus bijna drieënhalf uur geluisterd naar muziek en programma’s van een paar dozijn aanbieders.

Waar luisteren jongeren naar?

Bijna tweederde van de audiotijd van millennials – in dit onderzoek gedefinieerd als ’20-34 jaar’ – bestaat uit live radio. De muziekdiensten zoals Spotify hebben onder deze doelgroep een aandeel van 20 procent. Aan eigen muziek besteedt de millennial gemiddeld 6 procent van de totale luistertijd. De helft combineert radio met online muziek. Jongeren houden vooral van muziek, ze luisteren – niet onverwacht – minder naar praatprogramma’s.

Jongeren houden vooral van muziek, ze luisteren – niet onverwacht – minder naar praatprogramma’s.

Het zijn multitaskers: ze combineren muziek met gamen, televisiekijken met chatten. Een onderzoek van Microsoft leerde dat mensen een korter concentratievermogen hebben dan goudvissen: de aandachtsspanne daalde van gemiddeld 12 in 2000 naar 8 seconden in 2013 (tegen 9 voor de goudvis). Binnen die 8 seconden kunnen mensen dus blijkbaar bepalen of iets al dan niet relevant is.

Millennials zijn influencers binnen het gezin

Opvallend is dat deze millennials echte influencers zijn, die het mediagebruik en het aankoopgedrag in het gezin beïnvloeden. Omdat ze digital natives zijn, opgegroeid met technologie, worden ze door hun ouders betrokken bij technologische aankopen, grotere gezinsaankopen en de keuze van zender of programma in de auto. En wat denk je van de vakantiebestemming op basis van hun inspiratie uit Instagram of Facebook?

lees hier meer

bron :frankwatching.

Is je interesse gewekt? Neem contact met ons op
image
Ook zo’n optimalisatieslag? Bel 035 691 22 37!
FD gazelle award 2018