12 april vond Emerce Conversion plaats: Een evenement waar men in één dag op de hoogte wordt gebracht van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van conversie-optimalisatie. Smart Internet Media was Silver Sponsor en stond al vroeg in de startblokken in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. De dag werd afgetrapt door de dagvoorzitter Martin van Kranenburg. Hij evalueerde live de website van Stichting Aap. De nodige open deuren kwamen voorbij, maar voor de CRO-starters in het publiek was het een leuke binnenkomer.

Kijkje achter de schermen bij Bol.com

Na de Stand Up moesten we een keuze maken tussen Bol.com en de CliniClowns. Omdat we inmiddels bekend zijn met het aanstekelijke enthousiasme waarmee Melle Moorman spreekt, besloten we te blijven zitten in de Grote Zaal en een kijkje achter de schermen te nemen van de grootste webshop van Nederland en België. Melle liet zien hoe hij met continue A/B-testen de webshop iedere dag een beetje beter maakt. Een sticky koopknop op productdetailpagina’s, sticky filteren en sorteren op lijstpagina’s, grotere basket images, het dikdrukken van het woordje ‘gratis’ zijn slechts een paar aanpassingen die voor een aanzienlijk hogere CTR hebben gezorgd en dát ondanks een tekort aan testfunctionaliteiten en afwezigheid van een officiële IT-capaciteit.

Effectieve Copywriting

Ook enthousiast werden we van de presentatie van Amy Harrison over hoe je door middel van copywriting meer betrokkenheid creëert: hoe je content schrijft zonder poespas, hoe je op de beste manier het verhaal over je bedrijf en product beschrijft, hoe je content schrijft die de lezer écht pakt en hoe je met copywriting je merk kunt onderscheiden van de rest. Haar aanpak: begin je boodschap met wat je klant wil, vertel (kort en bondig) wat jij hebt, wat de klant precies krijgt, wat de voordelen zijn van het hebben van het product/afnemen van de dienst en haal de twijfel bij klanten weg door eerlijk en ondubbelzinnig te zijn.

Artificial Intelligence is de toekomst

Dat de ontwikkeling van Machine Learning in een stroomversnelling zit, werd benadrukt door David Arnoux. In plaats van achteraf te bekijken wie niet heeft geconverteerd en daarop in te spelen (klassieke CRO), kun je met behulp van Artificial Intelligence vooraf voorspellen of iemand al dan niet gaat converteren. Met behulp van algoritmes krijgt iedere bezoeker content te zien die het best aansluit op zijn/haar profiel en gedrag, zodat de kans op converteren zo groot mogelijk is (realtime optimalisatie).

CRO-takeaways

De absolute topper van de dag (oké, wij zijn ietwat bevooroordeeld) was de presentatie van onze eigen CRO-specialist Erik Rijsdam. Hij gaf op een luchtige, heldere manier én met humor antwoord op de vraag hoe je je business kunt laten groeien met behulp van CRO. De reacties uit het publiek waren zeer positief en er kwamen goede vragen. Heb jij de presentatie gemist? Niet getreurd, want wij delen graag zijn CRO-takeaways met je. Vraag ze hier gratis en vrijblijvend aan, dan kun je vandaag nog aan de slag met effectieve CRO!

Aan het einde van de dag dronken we met een voldaan gevoel een borreltje en voerden nog wat leuke gesprekken. Volgende missie: Digital Marketing Live alwaar we als Goldon Sponsor twee sprekers naar voren zullen schuiven. Zien we jullie daar?

Henk van de Duim

Henk van der Duim is als ICT-er begonnen in de financiële sector. Daarna is hij zo’n tien jaar als interim-/change-/projectmanager aan de slag geweest voor diverse organisaties en sectoren. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan heeft hij een muzieklabel opgericht. Na de verkoop van dit label is hij bij Smart IM terechtgekomen en daar is hij verantwoordelijk voor HR en het Online Marketingteam. Voor een overzicht van Henk’s loopbaan, bezoek LinkedIn. Henk is auteur van Ideas as Opiates en Twitter en Personal Branding.