Search Engine Optimization (SEO)

Emoji’s en SEO: Alles wat je moet weten over het gebruik van emoji’s op je website

By 12 augustus 2019 No Comments

👍🌅 en 👋 bij ons 📜 over het gebruik van 😄’s in SEO! Wat zijn emoji’s, hoe gebruiken mensen ze en wat betekent dit voor de zoekmachineoptimalisatie van jouw website? Smart IM voerde een onderzoek uit naar de manier waarop Nederlanders emoji’s gebruiken en hoe deze kunnen bijdragen aan de positionering van websites.

Want wat zijn de zoekvolumes ’s werelds 1000 belangrijkste emoji’s? Hoe gaat Google exact met emoji’s om? Hoe kunnen de vrolijke icoontjes succesvol bijdragen aan de SEO van websites? En voor welke marketingactiviteiten kunnen emoji’s nog meer ingezet worden?

Lees onze beknopte bevindingen in dit artikel of download het volledige onderzoeksverslag.

Het gebruik van emoji’s

Google’s spreekvoerder Danny Sullivan gaf op 6 juni 2019 een toelichting op de Diversity Update. De doelstelling van de update was het diversifiëren van de organische zoekresultaten. Dankzij de update zullen websites niet vaker dan twee keer in de topresultaten van de SERPs worden vertoond bij een bepaalde zoekopdracht. Zo zal een website die voorheen met drie URL’s of meer op dezelfde zoekresultatenpagina vertoond werd, vanaf nu nog maar maximaal twee keer vertoond worden per zoekresultatenpagina.

Sinds Google in 2015 besloot emoji’s (opnieuw) te gaan vertonen in de organische zoekresultaten is de markt voor emoji-marketing en -SEO flink gegroeid. Dankzij de introductie van Apple’s “emoji-toetsenbord” in 2011 steeg het emoji-gebruik op mobiele telefoons enorm. Vrijwilligersorganisatie Unicode Standard breidt het aantal emoji’s jaarlijks uit en internetgebruikers maken gretig gebruik van de icoontjes om online hun gevoelens uit te beelden.

Net als in de rest van de wereld zijn ook wij Nederlanders actief in het gebruik van emoji’s. Hoewel de vrolijke emoji’s “😂” en “🎉” het populairst zijn in ons land, staan wij hoog in de ranglijst van landen voor het gebruik van negatieve emoji’s ten opzichte van merken. Gelukkig maken Nederlanders ook gebruik van positieve emoji’s om positieve gevoelens te uiten; iets waar merken met de juiste strategie succesvol op in kunnen spelen. Emoji’s zijn uitermate geschikt voor het losmaken van positieve emoties en kunnen een belangrijke rol spelen in de customer journey.

Unicodes Tabel Emoji'sTabel 1 Diverse benamingen en coderingen van verschillende emoji’s

Emoji-indexatie

Google categoriseert emoji’s in de eerste plaats op basis van de emoji zelf – net zoals de letter “P” als een “P” wordt ervaren, wordt ook “🍕” ervaren als een pizza. Aangezien de zoekmachine nog niet alle individuele emoji’s op waarde weet te schatten worden veel van hen ook gelezen op basis van hun Unicode-karakternaam (bijvoorbeeld: “SMILING FACE WITH HEART-SHAPED EYES” voor “😍”), of hun Engelse of Nederlandse CLDR Short Name (“smiling face with heart-eyes”; “lachend gezicht met hartvormige ogen”). De indexatie van emoji’s is daarnaast afhankelijk van of Google begrijpt wat de emoji betekent, welke taalvariant van de CLDR Short Name dominant is en hoe (en in welke context) de emoji’s door mensen gebruikt worden.

Over het algemeen zullen zoekmachines emoji’s alleen in de organische zoekresultaten vertonen als zoekers de icoontjes zelf ook gebruiken, zo blijkt onder andere uit onze analyse van de indexering van de website thebitesizedbackpacker.com. De paginatitel van de Engelstalige variant van de homepage van dit domein is:

“The Bite-Sized Backpacker | Travel around the World with Fluffy! 🌍🌴🐆”

Opvallend is echter dat alleen die emoji’s worden vertoond waarop gezocht wordt, zoals te zien is in Figuur 1. De vertoning van emoji’s in de SERPs lijkt zo nauw samen te hangen met hoe zoekers deze zelf gebruiken binnen de zoekmachine.

Figuur 1 Topresultaat zoekopdracht “fluffy backpacker 🌴🐆”

Emoji-SERP-analyses

Hoe gaat Google daadwerkelijk met emoji’s om? En welke sites positioneren zich voor de icoontjes? Om dit te onderzoeken hebben we de SERPs voor 51 zoekopdrachten voor 11 emoji’s met uiteenlopende zoekvolumes onder de loep genomen. Tijdens de selectie van deze emoji’s hebben we het gebruik van de emoji’s in acht genomen: wat is de zoekintentie achter de emoji’s en kunnen deze eventueel gebruikt worden binnen een uitgebreidere zoekopdracht met een koopintentie? De emoji’s die wij onderzochten zijn: ”👙”, ”✈”, ”🐕”, ”🍕”, ”🍑”, ”🍆”, ”🎮”, ”🛁”, ”👠”, ”🏋” en ”🚗”.

Voor elke emoji hebben we vier verschillende zoekopdrachten uitgevoerd:

• de emoji zelf;
• de emoji binnen een zoekopdracht met koopintentie;
• dezelfde zoekopdracht, maar dan tekstueel; en
• het geïsoleerde woord wat de koopintentie vormt, om uit te sluiten of de SERP-resultaten door de emoji of door het bijwoord worden opgeroepen.

 

Figuur 2 Page-1 SERPs voor ”🚗”, ”🚗 kopen” en ”auto kopen”

Emoji’s en Zoekmachineoptimalisatie

Op basis van de Page-1 SERP-analyses voor de eerdergenoemde zoekopdrachten hebben we kunnen vaststellen dat emoji’s op verschillende manieren kunnen bijdragen aan de zoekmachineoptimalisatie van (e-commerce) websites. Het is daarbij wel erg belangrijk in de gaten te houden hoe Google de individuele emoji’s classificeert en hoe zoekers deze gebruiken.

Emoji’s kunnen op verschillende manieren bijdragen aan SEO; zij:

• kunnen gebruikt worden als longtail-zoekwoorden;
• doen websites meer opvallen in de SERPs;
• bevorderen de CTR van websites; en
• kunnen gebruikt worden in het creëren van unieke emoji-domeinen.

Daarnaast spelen emoji’s een belangrijke rol in social media-marketing en de indexatie van YouTube-video’s; ze kunnen bijdragen aan de positionering van merken binnen de markt en kunnen op speelse wijze gebruikt worden in alternatieve marketingactiviteiten.

Is jouw website klaar voor emoji-SEO? Lees onze uitgebreide aanbeveling betreffend emoji-SEO in onze whitepaper “Emoji’s en SEO”!

👍🍀!

 

Vul je gegevens in en ontvang het volledige onderzoeksrapport!

 

Pim Razenberg

Pim Razenberg is werkzaam als Online Marketing Specialist bij Smart Internet Media. Zijn opleiding Media en Entertainment Management wakkerde zijn interesse in de digitale wereld aan en zette hem op het pad van de online marketing. Pim combineert zijn analytische vermogen met een grote dosis creativiteit om projecten succesvol ten uitvoering te brengen. Naast zijn werk bij Smart IM zet Pim zich in als content creator voor zijn onderneming PPJR Productions en influencer The Bite-Sized Backpacker.