Search Engine Optimization (SEO)

Het belang van Favicons voor SEO

By 24 juni 2019 juli 19th, 2019 No Comments

Wat zijn favicons en hoe belangrijk zijn zij voor zoekmachineoptimalisatie?

Favicons (ook wel “pagina-icoon” of “urlicon” genoemd) zijn kleine pictogrammen van 16×16 pixels, welke meestal het logo of een ander kenmerkend element van een website bevatten. De naam “favicon” is een samentrekking van de Engelse woorden “favorite” en “icon”, naar een concept van Internet Exlorer wat de icoontjes introduceerde als visuele kentekens bij opgeslagen bladwijzers.

Tegenwoordig worden favicons door vrijwel alle webbrowsers vertoond als visuele elementen bij bladwijzers, bij URL’s in de browse geschiedenis en als pagina-icoon in de tabbladen in desktop-browsers, zoals te zien is in het voorbeeld uit Google Chrome in Figuur 1.

Figuur 1 – Favicons in de tabbladen van een desktop-weergave

Door onder andere Google worden favicons nu echter ook vertoond als visueel element in de mobiele SERPs, zoals te zien is in Figuur 2.

Figuur 2 – Favicon in de organische zoekresultaten op mobiel

Sommige zoekmachines, zoals Duckduckgo.com, vertonen de favicons daarnaast ook in de organische zoekresultaten op desktop-computers, zoals te zien is in Figuur 3.

Figuur 3 – Favicon in de organische zoekresultaten op Duckduckgo.com

Anders dan emoji’s dragen favicons niet direct bij aan de positionering van websites in de organische zoekresultaten. Waar gebruikers emoji’s direct in hun zoekopdracht kunnen verwerken – en websites zoals Emojipedia.org zichzelf grotendeels op basis van emoji’s positioneren – hebben favicons niet hetzelfde effect op de organische zoekresultaten.

Figuur 4 – Het gebruik van emoji’s in zoekopdrachten

 

Hoewel favicons niet bijdragen aan de positionering van websites in de organische zoekresultaten kunnen zij wel van invloed zijn op de CTR van pagina’s. Internetgebruikers worden sneller gegrepen door grafische elementen dan door tekst en zij zullen een logo vaak sneller herkennen dan een uitgeschreven bedrijfsnaam. Als visueel branding element maken favicons pagina’s daarom sneller herkenbaar binnen de SERPs en scheppen vertrouwen bij de gebruiker.

Favicons geven websites daarnaast een professionelere look. Het ontbreken van een favicon op een browsertabblad (of in de SERPs) kan daarentegen juist afbraak doen aan de geloofwaardigheid van een platform. De ruimte vrijgelaten voor favicons in tabbladen, bij bladwijzers en in de SERPs wordt bij het ontbreken van een favicon vaak ingevuld met een generieke afbeelding, of wordt in zijn geheel leeggelaten. Maak daarom altijd gebruik van een unieke, net vormgegeven favicon op je website. Zorg er daarbij voor dat de achtergrond van de favicon transparant is zodat deze er in elke browser goed uitziet.

Goede tools voor het maken van favicons zijn FavIcon Generator en RealFaviconGenerator. Natuurlijk is het ook mogelijk het icoontje zelf aan te maken met Adobe Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma. De nieuwe favicon kan vervolgens in de root-map van je website opgeslagen worden als .ico. Sommige browsers ondersteunen daarnaast ook .png of .gif, maar om er zeker van te zijn dat je favicon altijd goed weergegeven wordt is het aan te raden er toch een .ico van te maken. De meeste browsers zullen de favicon vervolgens goed weten uit te lezen als het volgende stukje code in de HTML-code is opgenomen:

<link rel="icon" href="www.smart-im.nl.com/favicon.ico">

WordPress-gebruikers kunnen de favicon daarnaast gemakkelijk aan hun website koppelen via de WordPress Customizer.