Search Engine Optimization (SEO)

Featured Snippets voor FAQ-Pages

By 5 juli 2019 augustus 2nd, 2019 No Comments

Featured Snippets voor FAQ-Pages: de voor- en nadelen

Rich snippets zijn er in alle soorten en maten. De in mei 2019 geïntroduceerde FAQPage-snippet vormde een nieuwe toevoeging aan het rich snippet-spectrum. Het leek een mooi idee: je verreikt je FAQ-pagina achter de schermen met rich data via Schema.org en zoekers zien voortaan jouw antwoorden op hun meest brandende vragen in featured snippets in de organische zoekresultaten verschijnen. Maar biedt de vertoning van jouw informatie ook daadwerkelijk voordelen voor je site?

Figuur 1 – FAQPage – snippet (bron: Google Developers)

Featured snippets zijn zoekresultaten die op de zogenaamde “nul positie” uitgelicht worden om direct antwoord te geven op simpele zoekvragen. Dit geldt onder andere voor informatieverzoeken, welke markt deels bediend wordt door de FAQ-pagina’s (in het Nederlands: de “veelgestelde vragen”) van websites. Net als in de reguliere zoekresultaten geldt ook bij featured snippets de wet van de sterkste: Google zal zelf bepalen welke FAQ-pagina de beste set vragen en antwoorden levert om bij een zoekopdracht te kunnen vertonen. De weergave van de featured snippets in de organische zoekresultaten heeft vervolgens vaak een positieve invloed op de Click-Through Rate (CTR) van websites.

SEO-specialist Liz Ray merkte na het invoeren van FAQPage-snippets echter op dat het resultaat van haar site’s vertoningen in de SERPs niet direct positief was. Op Twitter deelde ze een screenshot van Google Search Console, waar een afname in vertoningen en kliks te zien is.

In de Twitter-thread die op de tweet volgde wordt uitgebreid gediscussieerd over de voor- en nadelen van de (nieuwe) featured snippets. Wij hebben ze even voor je op een rijtje gezet, beginnend met de vraag: waarom zijn sommige SEO-specialisten zo negatief over featured snippets?

Wanneer de antwoorden op de vragen die jouw potentiele bezoekers zoeken direct in de organische zoekresultaten te lezen zijn, is de motivatie van de zoekers om door te klikken snel verdwenen. Hoewel jouw antwoorden via de snippets meer mensen kunnen bedienen, kan dit dus juist een negatieve impact hebben op je CTR.

Dit geldt niet alleen voor FAQPage-snippets. Ook snippets betreffend onder andere de prijs en de beschikbaarheid van je producten kunnen je CTR verlagen: als potentiele klanten in de SERPs al kunnen zien dat jij niet het aanbod hebt wat zij zoeken, zullen zij geen reden hebben om door te klikken. Dat je CTR daalt is daarbij niet meteen een slecht teken; het verkeer naar je site wordt namelijk wel relevanter én je naamsbekendheid kan erdoor stijgen. Toch is het voor veel websites belangrijk ook die klanten binnen te halen die nog twijfelen: een bezoekje aan je site kan hen de inspiratie verschaffen tot het kopen van voor hen meer relevante artikelen. Het via Google Ads remarketen van potentiele klanten werkt daarnaast alleen als een gebruiker daadwerkelijk doorgeklikt heeft naar je site.

Een van de zaken die misging in het voorbeeld van Ray’s account is onder andere dat er in de FAQPage-snippets teveel informatie prijs werd gegeven. Door de volledige antwoorden op de gestelde vragen op te nemen in de FAQPage-snippets was er geen reden meer voor zoekers om nog door te klikken. Dit is één van de belangrijkste zaken om in gedachten te houden bij het aanmaken van de nieuwe snippets: zorg ervoor dat jouw site dé informatieverstrekker blijft. De featured snippets zijn een machtige tool voor Google als informatiedatabank voor internetgebruikers, maar als zij daarvoor jouw content gebruiken – en daarmee jouw doelgroep van informatie voorzien – ligt het invullen van de rich snippets niet langer in jouw voordeel.

Een reactie van Google’s John Muller op Ray’s tweet bleef niet uit. Muller’s tweet bood het thread een aloude wijsheid: gebruik nieuwe features niet omdat ze bestaan, maar omdat je ze nodig hebt.

FAQPage-snippets zijn wellicht het belangrijkste voor websites wiens FAQ-pagina puur gericht is op bedrijfsspecifieke informatie. De vertoning van de vragen en antwoorden van dergelijke pagina’s in de SERPs kan de klantenservice van bedrijven veel tijd en kosten besparen. Hoe je FAQPage-snippets kan aanmaken kan je lezen op het structured data-platform van Google.

Pim Razenberg

Pim Razenberg is werkzaam als Online Marketing Specialist bij Smart Internet Media. Zijn opleiding Media en Entertainment Management wakkerde zijn interesse in de digitale wereld aan en zette hem op het pad van de online marketing. Pim combineert zijn analytische vermogen met een grote dosis creativiteit om projecten succesvol ten uitvoering te brengen. Naast zijn werk bij Smart IM zet Pim zich in als content creator voor zijn onderneming PPJR Productions en influencer The Bite-Sized Backpacker.