Vanaf vandaag (24 juli) transformeert Google AdWords in het het vernieuwde en verbeterde Google Ads. Vanaf dat moment zal je de nieuwe naam en het nieuwe logo van Google Ads in de interface terugzien. De AdWords URL adwords.google.com zal daarnaast veranderen in ads.google.com.

Wat verandert er met Google Ads?

Vanaf 24 juli 2018 zie je de nieuwe branding van Google Ads, waaronder de nieuwe naam en het nieuwe logo, in je interface, het helpcentrum, factureringsdocumenten en meer. De URL die je gebruikt om toegang tot je account en campagnes te krijgen, verandert van adwords.google.com in ads.google.com en de URL van het Helpcentrum verandert van support.google.com/adwords in support.google.com/google-ads.

Smart campaigns of Smart Campaigns

Google introduceert ‘smart campaigns’. De smart campaigns ziet Google als de nieuwe standaard voor kleine bedrijven. Smart campaigns laten je toe een gewenste actie/doel voor je campagnes te selecteren. Voorbeelden van deze doelen zijn telefoongesprekken, winkelbezoeken of aankopen.

Als je de gewenste actie voor campagne hebt gekozen, optimaliseert Google je campagne automatisch in functie van deze actie. Google bepaalt aan de hand van zijn algoritme bij welke gebruikers de kans het grootst is dat zij een conversie zullen maken. Deze gebruikers krijgen de advertenties uit de campagnes te zien.

Een handige feature van smart campaigns is de ‘image picker’. Als adverteerder kun je 3 afbeeldingen uploaden of kiezen uit 3 suggesties die Google aanbiedt. Google test vervolgens combinaties van die afbeeldingen om te kijken wat het beste werkt. 

Google Marketing Platform

Naast de rebranding van Google AdWords naar Google Ads, voegt Google DoubleClick en hun Google Analytics 360 Suite samen in het ‘Google Marketing Platform’.

Dit platform is bedoeld om je te helpen bij het plannen, kopen, meten en optimaliseren van digitale media en klantervaringen op één plek. Google Marketing Platform helpt adverteerders om relevantere en effectievere marketing te leveren met respect voor de privacy van klanten. Lees hier meer over het Google Marketing Platform.

Google Ad Manager

Een derde verandering is het samenvoegen van DoubleClick for Publishers en DoubleClick Ad Exchange in de ‘Google Ad Manager’. Deze update maakt het mogelijk om ads in verschillende vormen en op verschillende media aan te bieden, waaronder tv’s, AMP-pagina’s (Accelerated Mobile Pages), mobiele games en andere apps, en platforms zoals YouTube en Apple News.