Strategische aanpak

Met onze full-funnel strategie

Smart IM Online Marketing werkt volgens een full-funnel-strategie. Dit wil zeggen dat de focus van onze online marketinginspanningen niet alleen op de koopfase ligt, maar dat wij de beste resultaten nastreven in elke fase van de customer journey.

ZICHTBAAR IN ALLE FASES

Van de customer journey

Customer Journey

Zichtbaar in alle fases

Geen enkele website of webshop kan tegenwoordig zonder een goed doordachte online marketingstrategie. Dankzij onze strategische aanpak middels het See-Think-Do-Care model is jouw website straks zichtbaar in alle fases van de customer journey. Waar de meeste online marketing bedrijven zich met name focussen op de Do-fase – het deel van de customer journey gericht op conversie – zien wij de onbenutte kansen in de eerdere fases. Deze eerdere fases in de customer journey worden meestal niet meegenomen bij het opstellen van een online marketingstrategie, met het argument dat de resultaten daarvan nauwelijks meetbaar zijn. Onze specialisten vinden dit zonde, want door deze fases te negeren gaat er veel potentiele winst verloren.

Onze specialisten nemen daarom de tijd om de dynamiek van je organisatie en branche te leren kennen, waardoor zij unieke online marketing strategieën kunnen ontwikkelen die aansluiten bij jouw specifieke bedrijf- of campagnedoelstellingen.

Lees meer over onze aanpak

SEE-FASE

Je merk wordt bekend

Naamsbekendheid
In de eerste fase van de customer journey staat de branding van je merk centraal. Het is het voor je organisatie van belang om bij zo veel mogelijk mensen naamsbekendheid te genereren. Dit doe je door te focussen op brede doelgroepen; je wilt in deze fase namelijk iedereen bereiken die nu of in de toekomst klant zou kunnen worden. Je doelgroepen zijn in de See-fase nog niet of nauwelijks bekend met jouw merk; de groepen bevatten enkel potentiële klanten zonder koopintentie, maar hebben wel latente behoeftes die de mogelijkheid bieden jouw product of dienst in de Do-fase aan te schaffen. In de See-fase leg je zo de basis voor de herkenning van je organisatie in de Think-fase.

Work Smart
In de See-fase werken we samen aan het opbouwen van de naamsbekendheid van je merk, met als doel dat je top-of-mind komt bij potentiële klanten. Onze online marketingactiviteiten zijn in de See-fase gericht op het verbeteren van je bereik en vindbaarheid, het genereren van websitebezoeken en het informeren, opleiden, vermaken en inspireren van potentiële klanten. Relevante online marketinginstrumenten zijn hier met name display advertising, SEO, inbound marketing en social media marketing.

THINK-FASE

Je merk wordt in overweging genomen

Jouw product, of dat van je concurrent?
In de volgende stap in de customer journey is het belangrijk dat je merk op de shortlist van potentiële klanten komt te staan. Je wil namelijk dat jouw merk in overweging genomen wordt wanneer de consument eenmaal tot de aankoop overgaat. In de Think-fase is het dus van belang dat je merk door de juiste doelgroep in overweging wordt genomen. Een overweging tot aankoop maakt iemand echter nog geen klant; in deze fase zoeken je potentiële klanten nog actief naar informatie en inspiratie. Zij verdiepen zich daarbij online in jouw producten en diensten én in die van je concurrenten.

Play Smart
In de Think-fase werken we er samen hard aan om te verzekeren dat de klant jouw merk zal kiezen en niet dat van de concurrent. Onze marketingactiviteiten in de Think-fase zijn gericht op engagement (het verbinden van klanten), kennis delen, verdieping bieden, inspireren en aanzetten tot interactie. In deze fase van de customer journey kunnen online middelen zoals display remarketing, SEO, PPC, affiliate marketing, influencer blogs en vlogs, social media marketing en social advertising ingezet worden. Denk hierbij ook aan lead-generatie door middel van whitepapers of nieuwsbriefinschrijvingen.

DO-FASE

Conversies worden bij jou gemaakt

Overgaan tot aankoop
Het genereren van conversies staat in de Do-fase centraal. Na de oriëntatiefase en overwegingsfase is de klant nu bereid om over te gaan op het doen van een aankoop… en dat moet natuurlijk bij jou gebeuren en niet bij de concurrent! Je doelgroep in deze fase is kleiner, specifieker en gerichter op zoek naar de producten of diensten die jij verkoopt.

Work Smart
Jouw merk voorop plaatsen staat centraal in de Do-fase van de customer journey. Marketingactiviteiten in de Do-fase zijn met name gericht op het verkrijgen van conversies. Relevante online marketinginstrumenten in deze fase zijn PPC-kanalen, zoals Google Shopping en remarketing, maar ook emailmarketing, SEO, affiliate marketing en social media advertising. Andere opties zijn livechats en mobiele clicks-to-calls. Trekt je site in de Do-fase voldoende bezoekers, maar zie je dit niet direct terug in het rendement? Dan komt ook CRO om de hoek kijken.

CARE-FASE

Je klanten omzetten naar loyale klanten

Van klant naar ambassadeurs
In de laatste fase van de customer journey draait alles om loyaliteit. Dit wil zeggen dat huidige klanten omgezet worden naar loyale klanten die uiteindelijk herhalingsaankopen zullen verrichten. Loyale klanten zijn de ambassadeurs van je merk: ze laten zich positief uit over je organisatie en stimuleren zo indirect de verkoop onder potentiële klanten. Door de Care-fase niet te onderschatten kun je de lifetime value (LTV) van je klanten verlengen en via hen je klantengroep blijven vergroten.

Play Smart
Klanten te vriend houden staat centraal in de Care-fase. Samen werken we eraan de customer journey naar volledige tevredenheid af te ronden en tegelijkertijd de deur open te houden voor toekomstige handelsmogelijkheden. De marketingactiviteiten in de Care-fase zijn gericht op klantenbinding, retentie, het verrassen, verwennen en belonen van klanten en het aanzetten tot herhalingsaankopen door middel van cross-selling en upselling. Relevante online marketing instrumenten in de Care-fase zijn display remarketing, Facebook remarketing, YouTube en email marketing. Daarnaast speelt content een grote rol: een groot deel van de Care-fase wordt verzorgd door duidelijke, informatieve consumenteninformatiepagina’s op je website.

Wil je ook zichtbaar zijn in alle fases van de customer journey?

Kom langs voor een goed gesprek en een lekkere bak koffie!

Wacht niet langer